# Klageregler – forældet
Nye og forenklede sagsbehandlingsregler træder i kraft 1. august 2012
Natur- og Miljøklagenævnet er klageinstans i en lang række love herunder bl.a. Planloven, Miljøbeskyttelsesloven, Jordforureningsloven, Husdyrbrugsloven, Vandløbsloven og Naturbeskyttelsesloven.
Hver lov har hidtil haft sine egne regler om hvordan der kan klages, hvor klagen skal sendes hen og hvordan klagesagen skal behandles,
Dette er slut fra og med i dag den 1. august 2012 hvor en ny lov træder i kraft, nemlig Lov nr. 580 af 18-6-2012 som ”ensretter” sagsbehandlingsreglerne for i alt 25 forskellige love.
Sagsbehandlingsreglerne i forbindelse med klage til natur- og Miljøklagenævnet er nu i det væsentlig ens for alle love på Plan- og Miljøområdet, og det er en tiltrængt forenkling.
Link til loven:
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=142121
Indholdet af de nye sagsbehandlingsregler
Hvor skal klagen sendes hen?
Klagen skal sendes til den myndighed, der har truffet afgørelsen.
Sagens behandling hos den myndighed der har truffet afgørelsen
- Den myndighed der har truffet afgørelsen skal overveje om den vil fastholde sin afgørelse
- Hvis afgørelsen fastholdes skal myndigheden senest 3 uger efter klagefristens udløb:
- Skriftligt tage stilling til de enkelte klagepunkter.
- Videresende sagen til Natur- og Miljøklagenævnet.
- Sende kopi til alle der er involveret i klagesagen
- Hvis den myndighed der har truffet afgørelsen efter at sagen er fremsendt til nævnet (undtagelsesvis) starter forhandlinger med klagerne skal nævnet orienteres.
Sagens behandling hos Natur- og Miljøklagenævnet
Frist for bemærkninger
Klagerne og evt. andre som har (såkaldt) retlig interesse i sagen har – når de har fået besked om at sagen er videresendt – en frist på 3 uger til at sende evt. yderligere kommentarer til Natur- og Miljøklagenævnet.
Ved evt. forhandlinger
Nævnet kan – men skal ikke nødvendigvis – midlertidigt stoppe sagsbehandlingen hvis der startes forhandlinger mellem klager og den myndighed der har truffet afgørelsen.
Kun behandle de forhold der er klaget over?
Nævnet skal som udgangspunkt kun behandle de forhold, der er klaget over.
Der er eksempler på at Natur- og Miljøklagenævnet på visse sagsområder hidtil brugt unødvendigt mange ressourcer på at behandle spørgsmål, som der ikke er klaget over.
Afgørelse eller hjemvisning
Der er nu i Loven om Natur- og Miljøklagenævnet indført en ny regel i § 12b hvor der står:
”Nævnet skal, når en sag undtagelsesvis hjemvises, redegøre for nævnets overvejelser i forbindelse med behandlingen af de klagepunkter, der har ført til hjemvisningen. Nævnet skal ligeledes vejlede myndigheden i 1. instans om, hvorledes sagen på disse punkter skal behandles.”
Natur- og miljøklagenævnet har altid haft (og har fortsat) den mulighed at man kan hjemvise en sag d.v.s. sende sagen tilbage til ny behandling hos den myndighed der har truffet afgørelsen
Formålet med den nye regel er at nævnet skal færdigbehandle flere sager eller i al fald give grundig, operationel vejledning, hvis der hjemvises.