Forretningsbetingelser,
oplysninger og vilkår
Revideret
24-4-2018 og 19-12-2018, 25-5-2019 og 13-01-2020 og 25-08-2021 og 05-12-2023
”Miljøret i Øjenhøjde Advokatfirma ApS”
”Advokatfirma
Hans Haages ApS”
Cvr. nr. 32
29 81 09
Anvendelse:
Nærværende forretningsbetingelser fremsendes
eller udleveres til klienten ved indledningen af enhver ny sag, og de samme
oplysninger kan tillige findes på virksomhedens hjemmeside under de forskellige
emner se www.miljøretiøjenhøjde.dk
Selskabsform,
beskikkelse og Advokatsamfund:
Virksomheden, der er organiseret som
Advokatanpartsselskab, hvis indehaver er Advokat Hans Haages, der har møderet
for Højesteret, og som er beskikket af Justitsministeriet i Danmark og medlem af
Advokatsamfundet.
Navne:
Virksomheden drives tillige under binavnene:
”Miljøret
i Øjenhøjde Advokatfirma ApS”
Advokatfirma
Hans Haages ApS Gældssanering i Øjenhøjde
Adresse
og kontaktoplysninger:
Filosofgangen 9, 3. tv 5000 Odense C, tlf. 22
86 05 00, mail advokat@hans-haages.dk, hjemmeside www.miljøretiøjenhøjde.dk.
Virksomheden har desuden mødelokaler
på Coworking Plus, Kochsgade 31D, 2. sal, 5000 Odense C
Forretningstid:
Træffes efter aftale – ring 22 86 05 00
eller send mail til advokat@hans-haages.dk.
Vedrørende ydelsen:
Advokaten vil sigte mod at finde en løsning
på klientens sag for de lavest mulige omkostninger under hensyn til klientens
ønsker og instrukser, men klienten skal være opmærksom på følgende:
En advokat har pligt til på passende
tidspunkter at foreslå klienten at overveje at indgå forlig eller henvise sagen
til retsmægling, mediation eller lignende.
En advokat må ikke ved udførelse af en sag
gå videre, end berettigede hensyn til varetagelse af klientens interesser
tilsiger.
En advokat ikke må foretage unødige retsskridt
eller søge klientens interesser fremmet på utilbørlig måde.
Vedrørende ordrebekræftelse og pris:
Hvis klienten er forbruger, vil der altid og
uopfordret blive givet forudgående skriftlig oplysning om de vigtigste elementer i den forventede bistand og om prisen,
i form af et prisoverslag (jfr. dog nedenfor). Hvis klienten ønsker det, og
hvis det er muligt, vil der blive givet et ”fastpristilbud”. Priser til
forbrugere vil blive opgivet incl. moms.
Hvis klienten ikke er forbruger,
d.v.s. hvis klienten handler inden for sit erhverv, vil der altid og
uopfordret blive givet forudgående skriftlig oplysning om de vigtigste elementer i den forventede bistand (medmindre
dette allerede fremgår af sammenhængen) og (på anmodning) om prisen i
form af et prisoverslag (jfr. dog nedenfor).
Hvis det ikke er muligt på
forhånd at beregne prisen, og hvis det heller ikke er muligt at give et
prisoverslag, vil der blive givet skriftlig orientering, om den måde hvorpå
prisen vil blive beregnet f. eks. efter medgået tid eller efter de generelle
principper.
De generelle principper for fastsættelse af prisen
er, at denne fastsættes under hensyntagen til sagens værdi eller betydning for
klienten, arbejdets omfang og vanskelighed, sagens udfald, den anvendte tid,
herunder om arbejdet har måttet ydes uden for normal arbejdstid, eller om der
har været tale om en hastesag. Desuden lægges der vægt på det med sagen
forbundne ansvar og sociale hensyn kan indgå.
Der vil desuden blive oplyst om
de forventede udlæg herunder afgifter til det offentlige. Hvis beløbet ikke
kendes, så vil det blive oplyst hvorledes dette beregnes.
Hvis det på et tidspunkt må forudses, at den endelige
pris vil komme til at overstige et afgivet prisoverslag, vil klienten straks
blive orienteret.
Prisberegningen er undergivet
Advokatsamfundets retningslinjer, og i tilfælde af en klage over en faktura,
kan klienten – såfremt virksomheden fastholder sin prisberegning – vælge at klage
til Advokatnævnet (se nedenfor).
Særligt
vedrørende fri proces & retshjælpsforsikringer:
Retssager vil som udgangspunkt blive
afregnet efter medgået tid ud fra særlig aftale i hvert enkelt tilfælde.
Hvis sagen er af en karakter, som giver
mulighed for offentlig eller forsikringsdækket retshjælp, vil dette blive
oplyst overfor klienten.
Ansvarsforsikring
og garanti:
Der er for såvel Advokatanpartsselskabet som
for dets indehaver tegnet ansvarsforsikring og stillet garanti efter de for
advokatsamfundet fastsatte regler. Ansvarsforsikringen dækker al
advokatvirksomhed uanset hvor den udøves. Forsikring med lovpligtig dækning er
tegnet i HDI Gerling, Indiakaj 6, 2100 Kbh. Ø, police nr. 156-08654971-14009
Samleklientkonto:
Virksomheden har samleklientkonto i Nordea.
Indestående er dækket af indskydergarantiordning op til 100.000 euro.
Kommunikation:
Der kan kommunikeres ved alm. Post, alm.
Mail eller krypteret mail.
Vedrørende brug af almindelig (IKKE sikker)
mail til fremsendelse af personfølsomme oplysninger:
Klienten kan vælge at fremsende
kommunikation til advokaten pr. alm. (ikke sikker) mail.
Advokaten kan ikke fremsende fortrolige
eller følsomme oplysninger til klienten eller andre involverede pr. alm. (ikke
sikker) mail. Sådanne oplysninger sendes ved brev eller ved krypteret mail.
Databehandling:
Der udleveres i forbindelse med sagens
opstart et særskilt oplysningsblad med orientering om hvilke data der indsamles
og på hvilket grundlag, samt med oplysning om klientens rettigheder i henhold til persondataforordningen.
Cpr. numre, der er udleveret af klienten,
eller som fremgår af de af klienten udleverede dokumenter, kan opbevares og
behandles, men må ikke udleveres til trediemand uden klientens udtrykkelige
samtykke, medmindre det klart fremgår af
sagens sammenhæng, at cpr. nr. er udleveret til advokaten med henblik på extern
brug f. eks. ved ansøgninger eller forespørgsler til myndigheder og/eller
pengeinstitutter.
Databehandling og databehandleraftale:
Indsamling opbevaring og behandling af data sker
som udgangspunkt elektronisk, men under sagens behandling kan hele eller dele
af sagen opbevares og behandles i papirform.
De elektroniske data behandles og opbevares i.h.t.
databehandleraftale af 27-02-2023 indgået med Unik System Design A/S cvr. Nr.
17512692, Boulevarden 19E, 7100 Vejle, samt på en platform Microsoft business
365 som ligeledes administreres gennem Unik
System Design A/S.
I.h.t. ovennævnte aftale er Miljøret i
Øjenhøjde Advokatfirma ApS dataansvarlig og Unik System Design A/S er
databehandler.
Arkivering,
opbevaring og sletning:
I forbindelse med den enkelte sags
afslutning makuleres alt – i papirform foreliggende – materiale medmindre
klienten i forbindelse med betaling af faktura udtrykkeligt anmoder om at få
dette udleveret.
Herefter arkiveres sagen elektronisk.
Sagen bevares så længe berettiget
varetagelse af advokatens interesser taler herfor.
BEMÆRK:
Det forbeholdes – uden varsel – at slette
sagen og alle dens data ved udløbet af det tredje kalenderår efter sagens
arkivering.
Jf. dog nedenfor vedrørende dokumentation
indhentet i.h.t. lov om hvidvaskning.
Vedrørende sletning af personoplysninger på
anmodning fra klienten eller andre involverede:
Sådanne oplysninger vil blive slettet hvis
klienten eller en part (for så vidt angår oplysninger om vedkommende) anmoder
herom, medmindre reglerne om hvidvaskning eller berettiget varetagelse af
advokatens interesser er til hinder herfor.
Vedrørende
hvidvaskningsloven:
Virksomheden er omfattet af lov om
hvidvaskning, og derfor påhviler det klienten– på anmodning – at udlevere
dokumentation for identitet samt at efterkomme eventuel yderligere anmodning om
dokumentation hvis sagen er af en sådan karakter, at der er krav om indhentelse
af dokumentation.
De modtagne oplysninger vil blive behandlet
efter lovgivningens krav herunder, at oplysninger og dokumentation vil blive
opbevaret i 5 år efter klientforholdets ophør, hvorefter det modtagne slettes,
medmindre reglerne om hvidvaskning i øvrigt er til hinder herfor.
Følgende oplysninger indhentet i medfør af
lovens bestemmelser opbevares i fem år fra klientforholdets ophør:
Oplysninger indhentet i forbindelse med
opfyldelse af kravene om kunde-kendskabsprocedurer i lovens kap. 3, herunder
identitets- og kontroloplysninger samt kopi af foreviste
legitimationsdokumenter.
Dokumentation for og registreringer af
transaktioner, der gennemføres.
Dokumenter og registreringer vedrørende
undersøgelser gennemført i henhold til § 25, stk. 1 og 2.
Klienten skal være opmærksom på at advokaten
efter reglerne i hvidvaskningsloven § 26 har pligt til at underrette
Statsadvokaten for særlig økonomisk og international kriminalitet, hvis der
opstår mistanke om eller rimelig grund til at formode, at en transaktion,
midler eller en aktivitet har eller har haft tilknytning til hvidvask eller
finansiering af terrorisme. Dette gælder dog ikke oplysninger som advokaten
modtager i forbindelse med at advokaten fastslår klientens retsstilling eller
forsvarer eller repræsenterer denne under eller i forbindelse med en retssag,
herunder rådgiver om at indlede eller undgå et sagsanlæg.
Tilsyns- og klagesystem:
Vedr. databehandling:
Evt. klager vedrørende
databehandling kan indgives til Datatilsynet, Carl Jacobsens Vej 25, 2500
Valby, mail dt@datatilsynet.dk.
Klage kan f. eks. begrundes med uberettiget videregivelse af oplysninger eller
manglende efterkommelse af begæring om indsigt.
Vedrørende Advokatsamfundet:
Både virksomheden og dens
indehaver er omfattet af Advokatsamfundets tilsyns- og disciplinærsystem og af
reglerne om god advokatskik, jf. retsplejelovens § 126, samt af de
advokatetiske regler.
De regler, der gælder for
udøvelse af advokaterhvervet, kan findes på Advokatsamfundets hjemmeside: God
advokatskik | Advokatsamfundet
Det drejer sig særligt om:
Der kan klages over advokatens
adfærd og/eller prisberegning.
Kontakt Advokatnævnet
Vil du klage, skal du kontakte advokatnævnet |
Advokatnævnet (xn--advokatnvnet-edb.dk)
Bemærk særligt, at klagefristen
er 1 år fra klienten har fået kendskab til det, som der klages over.
Odense
05-12-2023
Hans
Haages adv. (H)
Miljøadvokaten
Jeg har i mere end 35 år specialiseret mig i Plan- og Miljøret. Det er det, jeg er god til, og gerne vil hjælpe dig med.
Kontakt min juridiske skadestue, hvis du vil have de rigtige svar og den rette hjælp til netop dit problem.
Miljøret i Øjenhøjde