Slået hjem og hvad så?

Det er rigtig irriterende, når man i et spil ludo bliver slået hjem, lige inden man kommer i ly på de farvede felter, og muligvis er det noget i den retning politikere og embedsmænd i Holbæk føler i øjeblikket.

Landsretten har nemlig afsagt en dom, som indebærer at en større sag om VVW vurdering af et mølleprojekt formentlig er på vej tilbage til kommunen til ny behandling.
I Holbæk havde kommunen lavet miljøvurdering og VVM redegørelse om et vinmøllerprojekt.
Senere blev projektet ændret sådan, at det kom til at omfatte færre men større møller.
Kommunen skulle derfor lave om på plangrundlaget efter planloven.

Huller i mobildækningen

Når man kører fra Faaborg mod Odense, skal man ikke ringe op fra sin mobiltelefon lige efter man er startet, for – som det vistnok er vist almindelig kendt -, så er mobildækningen i Svanninge Bakker omvendt proportional med herlighedsværdien. Af den grund er det rart at konstatere at der bliver gjort noget ved problemet, for som det fremgår af Fyns Stiftstidende den 5-3-2012 skal Kommunalbestyrelsen i morgen den 6-3-2012 tage stilling til en ny 24 m. høj mobilmast i Ringe.

Skakmat i Ringe

Efter indholdet af Fyns Stiftstidendes lokalsektion i går side 14 har kommunen nu sat tommelskruerne på ejendomsinvestor Hans Jørgensen, men tilsyneladende kun for at få ryddet op og genskabt de offentlige arealer som bygherren har ”lånt”, nemlig den del af centrumpladsen i Ringe, der har henligget som byggeplads siden sommeren 2008. Hvad man bagefter vil gøre ved det ufærdige byggeri, melder historien ikke noget om og med god grund, for det er nærmest umuligt at tvinge en bygherre til at blive færdig med sit byggeri.

Hvad gør vi nu lille du? Administration af boligudlejningsejendomme, der er kortlagt som forurenede

Fortidens synder og nutidens sjusk viser sig desværre bl.a. i form af jordforurening, som har konsekvenser for ejere og brugere af faste ejendomme. Jeg tænker ikke her på spørgsmålet om, hvem der skal rydde op eller betale for oprydning, for det er et helt særligt spørgsmål, som der kan skrives (og er blevet skrevet) tykke bøger om. Det der optager den ”uskyldige” ejer, når en ejendom bliver kortlagt som forurenet, er af langt mere lavpraktisk natur nemlig – hvad menes der med kortlagt, og hvad betyder det for mig – kort sagt – ”hvad gør vi nu lille du” ?

Flyvende plæneklippere igen

Luftkrigen fortsætter, hedder det i Fyens Stiftstidende søndag den 12/2 om en begivenhed i Nr. Broby, som man også kunne overvære i lokal tv lørdag aften, og hvor der blev fløjet et svævefly med hjælpemotor, af modstanderne kaldet en flyvende plænklipper.

The answer is blowing in the wind

The answer my friend is blowing in the wind. Sådan sang Bob Dylan i 60´erne og svaret blæser stadig i vinden, også om mindre dystre spørgsmål end dem Bob Dylan stillede. Mølletilhængere og møllemodstandere er i clinch over hele landet, og også i Assens hvor det radikale byrådsmedlem Poul Poulsen nu har fået svar fra miljøminister Ida Auken, der – som ventet – ikke vil gå ind i sagen om byrådets nej til vindmøller i Sandager (Fyens Stiftstidende den 29. januar i lokalsektionen på side 24). Ministeren har tiltro til, at kommunerne samlet set kan løfte opgaven med at udfylde regeringens målsætning, for der er ikke landspolitiske interesser i en konkret placering af vindmøller ved Sandager.

Grænse for huse i Torø Huse

Selvom Assens kommune er positiv overfor projektet, har tidligere borgmester Ole Hansen nu to gange fået afslag på at udstykke 15-20 byggegrunde ved Torø Huse, fordi udstykningsområdet ligger på den forkerte side af (”søværts”) strandbeskyttelseslinjen.

Det fremgår af artikel i Fyens Stiftstidende den 2. januar lokalsektion s. 20 – 21, at Ole Hansen ved den sidste ansøgning havde sat sin lid til, at Assens Kommune ved en lovændring fra sept. 2011 har fået en særstilling i forhold til planloven.

Vindmøller ved Sandager

# Planlov § 3 – Ministerens call in beføjelse Som det fremgår af Fyens Stiftstidende i dag den 22 dec. (lokalsektion s. 16 – 17) har byrådet i Assens med det snævrest mulige flertal sagt nej til vindmølleprojektet ved Sandager, og det spørgsmål der nu er rejst i avisen er, om det kan tænkes, at […]

Villaejere tjener på nabostrid om stranden ved Østerøvej

Køb af en forurenet erhvervsejendom giver altid anledning til overvejelser om, hvilke skjulte uhyrligheder der gemmer sig under overfladen, og hvad det mon kan komme til at koste.
Hvis man køber en igangværende virksomhed, kan man i værste fald komme til at hæfte for meget store omkostninger til oprensning. Dét er en lang historie som ikke skal fortælles nu.
Køber man derimod bare selve ejendommen er billedet mere nuanceret, særligt hvis det drejer sig om ejendomme hvor der er gamle forureninger med dieselolie og/eller kemikalier, og hvor ejendommen er kortlagt som forurenet på vidensniveau 2.
Jeg har ofte – som miljøadvokat – fået stillet spørgsmålet om hvad man risikerer ved at købe en sådan ejendom, og hvad der i øvrigt menes med, at ejendommen er kortlagt på vidensniveau 2.

Opsparingen blev et hul i jorden

I Fyens Stiftstidende den 12-11-2011 kunne man læse følgende overskrift:
”Opsparingen blev et hul i jorden”.
I sandhed en skræmmende overskrift, og så meget desto mere foruroligende, når man i artiklen kan læse, at Helene Rasmussen og Finn Ravnø fra Ringe hen ad vejen i form af renter kommer til at betale 400.000,- kr. for at få fjernet forurenet jord fra den grund som de i god tro købte i 2004.